Met animatie kun je een nieuw product lanceren, je visie en merkwaarden communiceren of het veranderingsproces van je organisatie uiteenzetten. Voor bedrijven en organisaties is de inzet van animatievideo’s steeds aantrekkelijker geworden, zeker nu de productiekosten dalen en de expertise van motion designers toeneemt. Maar in welke situatie is animatie het juiste middel om jouw verhaal mee te vertellen? Waar zit precies de kracht van animatievideo’s?
Overweeg je een animatie te laten maken?
Zorg voor een goed verhaal
Onze hersenen zijn visueel ingesteld en veel beter in staat om losse feiten te verwerken als we deze in een samenhangend geheel aangeboden krijgen. Dat is de reden waarom storytelling zo goed werkt: verhalen triggeren ons om de gegeven feiten op onszelf of een herkenbare situatie te projecteren.
Een pakkend verhaal neemt je mee op reis, via de gedachtegang van de verteller naar het uiteindelijke doel dat hij of zij wil bereiken. De inleving in dit proces zorgt voor hogere betrokkenheid van de ontvanger, die het verhaal zo niet alleen begrijpt, maar ook onthoudt.
In iedere organisatie of bedrijf zit zo’n goed verhaal. Maar we bevinden ons in een wereld die overstroomt met informatie. Willen we er dus voor zorgen dat ons verhaal opvalt en blijft hangen, dan moeten we steeds creatiever zijn. Dát is precies waar het laten maken van een animatie uitkomst biedt.
Hoewel wij dagelijks communiceren in tekst, staat beeld van nature heel dicht bij de mens. Ons brein werkt enorm efficiënt als we informatie visueel tot ons nemen. De combinatie van animatie en storytelling is daarom heel geschikt voor het vertellen, versterken en verspreiden van allerlei boodschappen. Dit is dan ook de reden waarom veel bedrijven besluiten een animatie te laten maken.

Explanimation laten maken
De afgelopen jaren zien we bedrijfsanimaties en video’s als paddenstoelen uit de grond schieten. Maar waar je met film beperkt bent tot het vastleggen van de realiteit, ben je met het laten maken van een animatie in staat om een compleet nieuwe wereld te creëren. Het is een kwestie van tijd tot ook animatievideo’s volledig zijn ingeburgerd. Vooral de ‘explanimation’ is erg populair. Een video die leunt op de combinatie van ‘explanation’ en ‘animation’, oftewel uitleg en vermaak tegelijkertijd.
1) Communiceer complexe informatie kort en krachtig
Hoewel we uren achter elkaar naar series kunnen kijken, is onze spanningsboog online beperkt tot slechts enkele magere minuten. We zijn heel ongeduldig in onze zoektocht naar informatie, zeker als we die informatie als een gemis ervaren.
Bied jij een bestaand product aan of een dienst die weinig uitleg vereist, dan zijn er vele communicatiemiddelen die je kunt inzetten om je doelgroep te overtuigen. Is jouw doel echter om complexe informatie over te brengen aan je doelgroep, of om ingewikkelde proces- of productinformatie uit te leggen, denk dan na over het laten maken van een animatie.
In een explanimation ligt de focus puur op de essentie van het verhaal, waarmee je in korte tijd de verdieping brengt die de kijker nodig heeft om jouw bedrijf of organisatie (of een situatie) te begrijpen. Een recent voorbeeld van de kracht van het laten maken van een animatie om een ingewikkeld probleem uit te leggen is de serie explanimations die Radar heeft verspreid over de crisissituatie in Griekenland.
Met video’s van een aantal minuten kan de geïnteresseerde kijker zich verdiepen in het ontstaan van een situatie of proces, de betekenis en de uitkomst. Door belangrijke achtergrondinformatie op een levendige manier te vertellen in een animatie en elementen eruit te visualiseren maak je situaties begrijpelijk en behapbaar voor een breed publiek.

2) Laat de visuele identiteit van je bedrijf terugkomen wanneer je een animatie of video laat maken
In een explanimation, animatie of video visualiseer je een werkelijkheid die heel goed aansluit bij de huisstijl van je organisatie. De keuzes die je hebt gemaakt met betrekking tot kleurgebruik, typografie en algehele lay-out, zijn van grote invloed op de emotie die je opwekt bij je doelgroep. Een animatie laten maken leent zich er goed voor om deze visuele identiteit, die jouw organisatie herkenbaar en uniek maakt, tot leven te laten komen.
Als de producent hierin slaagt, zal de emotie die de animatie, video of explanimation teweegbrengt, onbewust terugkeren wanneer de kijker opnieuw in aanraking komt met het product.
Dit herkenningseffect beperkt zich niet tot de visuele kenmerken van je organisatie, want het hoofdpersonage in je animatie, explanimation of video kan ook de merkwaarden van de organisatie reflecteren, bijvoorbeeld als karaktereigenschappen. Het personage belichaamt dan als het ware jouw organisatie. Het is ook mogelijk dat het personage in de animatie, video of explanimation juist de gebruiker representeert waar jij je als organisatie op richt. In dat geval zorg je ervoor dat de kijker zich identificeert met het personage, waardoor je raakvlak krijgt met zijn of haar persoonlijke behoeften.
De tone-of-voice in jouw uitleganimatie, video of explanimation spreekt de kijker persoonlijk aan en neemt hem of haar mee in herkenbare situaties. Dutch-Animations stelt zich graag bescheiden op. Jouw content is namelijk veel belangrijker dan ons product. Blijf jij gewoon je werk doen, wij ontwikkelen jouw animatie, explanimation of video graag op de achtergrond. Je kunt hierbij kiezen uit een heel scala van verschillende animatiestijlen, zoals met of zonder geanimeerde karakters, veel (of weinig) kleur, veel details of juist strakke lijnen en nog veel meer opties.

3) Het laten maken van een animatie schept een ideale wereld rond jouw product of organisatie
Met een explanimation kun je goed laten zien dat je anders bent dan de concurrent. Je onderscheidt je niet alleen met een verrassend middel, maar presenteert jezelf in een unieke stijl, waarbij je je kijkers met humor en herkenbare situaties het verhaal intrekt.
Anders dan bij een bedrijfsfilm, vormen ‘verlegenheid en bescheidenheid’ van je personeel geen beperking en ben je niet afhankelijk van de omgeving waarbinnen je opereert. Omdat je niet gelimiteerd bent tot de realiteit, kun je dus een nieuwe, onderscheidende wereld creëren. Een wereld waarin jij als organisatie net een streepje voor hebt en jouw product of dienst de held van de dag is.
De explanimation is hierdoor een perfect middel om je (toekomst)visie tot leven te laten komen. Met animatie ben je in staat om een werkelijkheid te scheppen die precies reflecteert waar je als organisatie voor staat, maar waar je misschien nog helemaal niet bent. Zeker voor startups is deze toepassing erg geschikt, omdat mensen nog geen beeld hebben bij hun product of dienst, en het verlangen daarnaar nog moet ontstaan. In een explanimation schep je zelf de personages, producten en omgeving die jouw bedrijf representeren. Realistisch, of juist een tikje overdreven. Ook als je doelgroep al bekend is met jouw organisatie, biedt een explanimation mogelijkheden om de werkelijkheid te romantiseren.
Een animatie laten maken is absoluut de moeite waard en verdient zichzelf terug
Een animatie laten maken is dus een uitstekende investering waar je zeker geen spijt van zult krijgen! Ook voor animatie geldt dus dat het verhaal is wat de video maakt of breekt. Denk je dat je bezit over zo’n sterk verhaal, dan is het gebruik van geanimeerde beelden vooral erg geschikt als je een complex verhaal wilt communiceren, je visuele identiteit een boost wilt geven of een compleet nieuwe wereld wilt creëren rondom jouw organisatie of product.
Lees hier meer over de voordelen en toepassingen van het laten maken van een animatie, video of explanimation.