Investeren kun je leren wordt weleens gezegd. ‘‘Je zult het al struikelend zelf moeten leren.’
Toen Quote Fonq-oprichter (en tegenwoordig investeerder) Patrick Kerssemakers vroeg potentiële succes stories voor deze lijst te tippen, gaf hij aan hij aan dat je ‘high potentials’ voornamelijk in de ondernemers zelf moet zoeken en vaak minder in het bedrijf of businessmodel’. Een waarheid die inmiddels als gemeengoed geldt in het investeerderswereldje. Dat benadrukt ook Funda-baas Quintin Schevernels, die de afgelopen jaren in vele startups investeerde, uiteenlopend van 25.000 tot 100.000 euro. ‘Dat zijn allemaal bedrijven waarbij ik een goed gevoel heb en in markten die ik ken. Soms hebben ze alleen een idee, een mock-up en het interactiedesign, maar dan zie je wél waar het heen gaat. Als er in mijn ogen goede ondernemers achter staan, die ook technisch in staat zijn het idee goed uit te voeren, dan durf ik het vaak wel aan.’ Want uiteindelijk is investeren in vroege startups toch een gevoelszaak. ‘Dat is het altijd in dit stadium van een bedrijf. Zeker met een techstartup moet je anticiperen op hoe de samenleving er in de toekomst uit gaat zien. Waar hebben mensen dan behoefte aan? Het kan nog alle kanten op. Daarom is dat team zo belangrijk: is men in staat het businessmodel om te gooien als dat nodig is?’
Op welke manier je het ook aanpakt, er is geen opleiding voor businessangels. ‘Je zult het al struikelend zelf moeten leren’, weet ervaringsdeskundige Jeroen Bertrams. Hij verkocht 10 jaar geleden een aantal marketingwebsites en had toen maar liefst enkele tonnen om te investeren. ‘Daar wilde ik iets mee, maar in het begin heb ik alleen maar geld verloren’, lacht hij nu. ‘Omdat ik eigenlijk alleen kleine tickets doe, van enkele duizenden tot 25.000 euro, heb ik het in de praktijk kunnen leren. Ik heb nu investeringen in zeker 200 startups.’
Bertrams geeft zijn tips in het boekje ‘Succesvol investeren in startups.’ Wat zijn belangrijkste tip is? ‘Als je het als angel in Nederland niet professioneel aanpakt, is de kans dat je geld verliest 100 procent. Investeren doe je er niet even snel naast; je moet echt je research doen, het bedrijf en vooral de mensen leren kennen en na de investering het bedrijf in de gaten blijven houden. Kijk ook goed wie de andere investeerders zijn. Het helpt altijd als ook een professional instapt, zoals een fonds. In m’n eentje ben ik niet in staat een startup écht goed te beoordelen; een grote venture capitalist, die zijn due diligence doet, kan dat wel. Dus als die instapt, is dat voor jou een extra zekerheid.’ Voordat hij investeert gebruikt Bertrams scorekaarten. Een voor het team en een voor het bedrijf. ‘Daarbij beoordeel je zaken als: heeft een team eerder een startup gehad, zijn ze te coachen, hebben ze een goed netwerk, zijn er privéproblemen? Elke score krijgt een weging en op basis daarvan krijg je een goed idee van hoe zo’n startup kan gaan presteren.’ Slim, al biedt het natuurlijk geen garanties. ‘Allicht, het blijven startups. Maar je benadert een investering gestructureerder en dat zal veel ellende buiten de deur houden.’

WAT IS EEN STARTUP?
De interpretatie van dat begrip kan breed opgevat worden. Veel ondernemers denken dat als zij een bedrijfje starten dat direct een startup kunnen noemen, maar dan zou een kralenwinkel ook een startup zijn en dat is natuurlijk flauwekul. Een startup is een bedrijf dat niet ouder is dan vijf jaar en zich richt op hypergroei. Kortom: het ontwikkelt een nieuw, in de meeste gevallen experimenteel, product en is bij bewezen marktvraag in staat een exponentieel groeiende klantengroep aan zich te binden. Een bedrijf dat echter een nieuwe hightech kraal weet te ontwikkelen en deze via een innovatief businessmodel wereldwijd wil verkopen is dus wél een startup. Experimenteren, schaalbaarheid en met name ambitie zijn sleutelwoorden die een bedrijf als startup kwalificeren.
Bron: https://www.quotenet.nl/zakelijk/a30546220/investeren-in-een-startup-is-vaak-een-gevoelszaak/